 |
Ratownictwo Medyczne - Prywatna Strona Ratownika Medycznego Ratownictwo medyczne - techniki, standardy ratownicze, sprzęt, Ratownik Medyczny - sytuacja prawna, obowiązki, uprawnienia
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ania82
Moderator
Dołączył: 06 Sty 2007
Posty: 115
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polska południowa...
|
Wysłany: Sob 15:38, 24 Mar 2007 Temat postu: Dyspozytor medyczny |
|
|
Postanowiłam dodać tutaj troszkę informacji na temat pracy Dyspozytora, bo nie ma jeszcze takiego tematu na forum. A więc zainteresowanych zapraszam do lektury.
Na początek wytyczne, kto może być Dyspozytorem Medycznym, z
Ustawy z dnia 8 września 2006 r.
o Państwowym Ratownictwie Medycznym
(Dz. U. z dnia 20 października 2006 r.)
Cytat: | Art. 26. 1. Dysponent jednostki zatrudnia dyspozytora medycznego albo zawiera z nim umowę cywilnoprawną.
2. Dyspozytorem medycznym może być osoba, która:
1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
2) posiada wykształcenie wymagane dla lekarza systemu, pielęgniarki systemu lub ratownika medycznego;
3) przez okres co najmniej 5 lat była zatrudniona przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych w pogotowiu ratunkowym, szpitalnym oddziale ratunkowym, oddziale anestezjologii i intensywnej terapii lub w izbie przyjęć szpitala.
3. Dyspozytor medyczny ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego w różnych formach kształcenia.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, formy, sposób i zakres doskonalenia zawodowego dyspozytorów medycznych, mając na celu zapewnienie profesjonalnego wykonywania zadań dyspozytora medycznego.
Art. 27. 1. Do zadań dyspozytorów medycznych należy w szczególności:
1) przyjmowanie powiadomień o zdarzeniach, ustalanie priorytetów i niezwłoczne dysponowanie zespołów ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 5;
2) przekazywanie niezbędnych informacji osobom udzielającym pierwszej pomocy;
3) przekazywanie osobie kierującej akcją prowadzenia medycznych czynności ratunkowych, zwanej dalej "kierującym", niezbędnych informacji ułatwiających prowadzenie medycznych czynności ratunkowych na miejscu zdarzenia;
4) zbieranie aktualnych informacji o dostępnych na obszarze działania dysponenta jednostki jednostkach systemu, o których mowa w art. 32 ust. 1, i ich gotowości oraz przekazywanie tych informacji lekarzowi koordynatorowi ratownictwa medycznego;
5) zbieranie i archiwizowanie bieżących informacji o zdarzeniach i prowadzonych medycznych czynnościach ratunkowych;
6) powiadamianie o zdarzeniu szpitalnych oddziałów ratunkowych lub, jeżeli wymaga tego sytuacja na miejscu zdarzenia, jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego;
7) powiadamianie o zdarzeniu jednostek współpracujących z systemem, o których mowa w art. 15, jeżeli wymaga tego sytuacja na miejscu zdarzenia.
2. W razie konieczności użycia jednostek systemu, o których mowa w art. 32 ust. 1, spoza obszaru działania dysponenta jednostki, dyspozytor medyczny powiadamia lekarza koordynatora ratownictwa medycznego.
3. Lekarz koordynator ratownictwa medycznego w celu sprawnego podjęcia medycznych czynności ratunkowych, ich przeprowadzenia i zapewnienia kierowania tymi czynnościami:
1) wyznacza dyspozytorów medycznych realizujących zadania określone w ust. 1 pkt 1-4, 6 i 7 dla całego obszaru, którego dotyczy sytuacja określona w ust. 2;
2) koordynuje działania dysponentów jednostek.
4. Dysponent jednostki ma obowiązek prowadzić dokumentację medycznych czynności ratunkowych, zgodnie z przepisami o zakładach opieki zdrowotnej.
5. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, ramowe procedury przyjmowania wezwań przez dyspozytora medycznego; dysponowania zespołami ratownictwa medycznego, mając na względzie potrzebę jak najszybszego ustalenia istotnych elementów stanu faktycznego w trakcie przyjmowania zgłoszenia, a także zapewnienie wysłania na miejsce zdarzenia najwłaściwszego w danym przypadku zespołu ratownictwa medycznego.
Art. 28. Centrum powiadamiania ratunkowego i dyspozytor medyczny mają prawo uzyskać w czasie rzeczywistym od przedsiębiorcy telekomunikacyjnego dane dotyczące:
1) numeru telefonu, nazwiska i adresu osoby dokonującej zgłoszenia o zdarzeniu za pomocą telefonu stacjonarnego lub dane abonenta, z którego zakończenia sieci operatora zostało zainicjowane połączenie alarmowe; uprawnienie to obejmuje następujące dane osobowe abonenta: jego imię i nazwisko lub nazwę oraz adres i numer telefonu;
2) lokalizacji osoby dokonującej zgłoszenia o zdarzeniu za pomocą telefonu komórkowego.
|
Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ramowych procedur przyjmowania wezwań przez dyspozytora medycznego i dysponowania zespołami ratownictwa medycznego
przekazany do uzgodnień zewnętrznych
w dniu 4 grudnia 2006 roku
Cytat: | PROJEKT
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia.........................2006 r.
w sprawie ramowych procedur przyjmowania wezwań przez dyspozytora medycznego i dysponowania zespołami ratownictwa medycznego
Na podstawie art. 27 ust. 5 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz.1410) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa ramowe procedury przyjmowania wezwań przez dyspozytora medycznego, zwanego dalej „dyspozytorem” oraz dysponowania zespołami ratownictwa medycznego.
§ 2.
Ramowa procedura przyjmowania wezwań przez dyspozytora obejmuje:
1) odbiór zgłoszenia o zdarzeniu, przekazanego przez osobę dzwoniącą za pośrednictwem numeru alarmowego;
2) poinformowanie osoby dzwoniącej o miejscu odbioru zgłoszenia, z podaniem nazwy dysponenta jednostki;
3) przeprowadzenie w sposób spokojny i zdecydowany krótkiej rozmowy telefonicznej z osobą dzwoniącą, mającej na celu uzyskanie informacji o:
a) rodzaju zdarzenia, liczbie osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
b) stanie zdrowia osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, w oparciu o wywiad medyczny przeprowadzony zgodnie ze standardami wynikającymi z aktualnej wiedzy medycznej w zakresie medycyny ratunkowej,
c) danych osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, obejmujących, w miarę możliwości, imię, nazwisko, płeć i wiek,
d) miejscu zdarzenia; w przypadku wątpliwości związanych z ustaleniem dokładnego miejsca zdarzenia należy poprosić osobę dzwoniącą o przekazanie dodatkowych informacji dotyczących miejsca zdarzenia, umożliwiających szybkie dotarcie zespołu ratownictwa medycznego,
e) danych osoby dzwoniącej obejmujących imię, nazwisko, a w przypadku gdy osobą dzwoniącą jest krewny osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, także stopień pokrewieństwa,
4) przekazanie osobie dzwoniącej informacji o zadysponowaniu zespołu ratownictwa medycznego;
5) w razie stwierdzenia na podstawie wywiadu medycznego braku przesłanek do zadysponowania zespołu ratownictwa medycznego, poinformowanie osoby dzwoniącej o odmowie zadysponowania zespołu ratownictwa medycznego, z podaniem przyczyn odmowy i zaleceń odnośnie dalszego postępowania.
6) w razie konieczności utrzymywanie stałego kontaktu z osobą dzwoniącą i udzielanie jej niezbędnych porad w zakresie sposobu udzielania pierwszej pomocy osobie w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego przed przyjazdem zespołu ratownictwa medycznego.
§ 3.
Ramowa procedura dysponowania zespołami ratownictwa medycznego obejmuje:
1) ustalenie priorytetu wysłania zespołu ratownictwa medycznego na podstawie informacji o liczbie i stanie zdrowia osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, uzyskanych zgodnie z § 2 pkt 3 lit. b;
2) zadysponowanie właściwym zespołem ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia albo
3) w przypadku stwierdzenia, że najbardziej właściwym w danym przypadku jest lotniczy zespół ratownictwa medycznego, przekazanie tej informacji dyspozytorowi lotniczego zespołu ratownictwa medycznego;
4) utrzymywanie stałego kontaktu z zespołem ratownictwa medycznego i przekazywanie niezbędnych informacji jego członkom;
5) wskazanie właściwego szpitalnego oddziału ratunkowego lub szpitala, do którego może być przewieziona osoba w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.
§ 4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.
MINISTER ZDROWIA
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 131, poz. 924).
Uzasadnienie
Rozporządzenie stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego w art. 27 ust. 5 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410).
Dyspozytor medyczny stanowi pierwsze i najważniejsze ogniwo w systemie powiadamiania ratunkowego. Do niego należy przyjęcie powiadomienia o zdarzeniu, ustalenie priorytetu zadysponowania zespołu ratownictwa medycznego w zależności o liczby osób poszkodowanych i stanu ich zdrowia oraz niezwłoczne zadysponowanie odpowiedniego zespołu ratownictwa medycznego (lub zespołów). W chwili obecnej każdy dysponent jednostki stosuje odmienną procedurę przyjmowania zgłoszeń i dysponowania zespołami ratownictwa medycznego, opisana w regulaminie porządkowym zakładu opieki zdrowotnej. Chociaż istnieją procedury zbierania wywiadu medycznego wynikające w programów nauczania i doskonalenia zawodowego w zawodzie ratownika medycznego, to jednak nie ma regulacji prawnych, które nakazywałyby stosowanie tych właśnie procedur.
Biorąc pod uwagę powyższe, w rozporządzeniu określono tryb postępowania dyspozytora, w tym sposób zbierania wywiadu medycznego, zgodny ze stanem aktualnej wiedzy w zakresie medycyny ratunkowej, mający na celu dokonanie oceny stanu pacjenta i zadysponowanie właściwego zespołu ratownictwa medycznego. Ponadto rozporządzenie wskazuje, iż dyspozytor ma obowiązek utrzymywania łączności z osobą dzwoniącą w celu udzielania niezbędnych porad w zakresie sposobu udzielania pierwszej pomocy osobie w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, do chwili przybycia zespołu ratownictwa medycznego.
Dyspozytor ma także prawo odmówić zadysponowania zespołu, pod warunkiem podania osobie dzwoniącej przyczyn odmowy i wskazania sposobu dalszego postępowania.
Obowiązki dyspozytora w zakresie utrzymywania łączności z jednostkami współpracującymi z systemem oraz z lekarzami koordynatorami ratownictwa medycznego, dotyczące zdarzeń o charakterze nadzwyczajnym, wykraczających poza codzienną działalność pogotowia ratunkowego zostały określone w ustawie.
Uregulowania te mają istotne znaczenie dla funkcjonowania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, w szczególności w zakresie zabezpieczenia sprawnego przyjmowania zgłoszeń o zdarzeniach według jednolitych procedur dla wszystkich dysponentów jednostek oraz dysponowania odpowiednich służb ratunkowych.
Rozporządzenie wchodzi w życie 1 stycznia 2007 r. wraz z terminem wejścia w życie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
Projekt nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych, gdyż nie zawiera norm technicznych.
Projekt nie wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii, dokonania konsultacji albo uzgodnienia.
W celu realizacji obowiązku określonego w art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. 169, poz. 1414) projekt zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia w Biuletynie Informacji Publicznej Podmioty prowadzące działalność lobbingową zgodnie z przepisami ustawy będą mogły zgłosić zainteresowanie pracami nad projektem rozporządzenia - zgodnie z art. 7 ustawy.
Projektowana regulacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie.
Wejście w życie przepisów projektowanego rozporządzenia będzie oddziaływać na zakłady opieki zdrowotnej, centra powiadamiania ratunkowego, zespoły ratownictwa medycznego, dyspozytorów medycznych oraz osoby dzwoniące na numer alarmowy.
2. Obowiązek przeprowadzenia konsultacji społecznych.
W toku uzgodnień projekt przedmiotowego rozporządzenia zostanie przedłożony celem zaopiniowania przez: Naczelną Izbę Lekarską, Naczelną Izbę Pielęgniarek i Położnych, Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy, Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych, Federację Związków Pracowników Ochrony Zdrowia, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, NSZZ Solidarność, Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, Związek Pracodawców Ratownictwa Medycznego SP ZOZ, Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych, Polskie Towarzystwo Ratownictwa Medycznego, Polskie Stowarzyszenie Ratowników Medycznych, Polskie Towarzystwo Medycyny Ratunkowej, Polskie Towarzystwo Medycyny Stanów Nagłych i Katastrof, Polskę Radę Resuscytacji.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na sektor finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw,
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ regulacji na ochronę zdrowia ludności.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia wpłynie na poprawę bezpieczeństwa zdrowotnego ludności, poprzez usprawnienie przyjmowania zgłoszeń o zdarzeniach, których następstwem może być stan nagłego zagrożenia zdrowotnego.
8. Zgodność z prawem Unii Europejskiej.
Regulacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej. |
Projekt tego rozporządzenia również można znaleźć na stronie [link widoczny dla zalogowanych]
Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie doskonalenia zawodowego dyspozytorów medycznych
tekst 14 marca br. w obecnym brzmieniu uzyskał akceptację Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia i został przekazane do Departamentu Prawnego z prośbą o wysłanie do Rządowego Centrum Legislacji o zwolnienie z Komisji Prawniczej
Projekt rozporządzenia dostępny [link widoczny dla zalogowanych]
Rozporządzenie także pochodzi ze strony [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piotr
Administrator
Dołączył: 01 Lut 2006
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: zachodniopomorskie
|
Wysłany: Sob 22:51, 14 Kwi 2007 Temat postu: |
|
|
Ostanio miałem przyjemność uczestniczyć w kursie dyspozytorów medycznych i powiem szczerze, że wolę być jednak ratownikiem Heh, dyspozytor to naprawdę odpowiedzialne stanowisko a zwłaszcza w większej aglomeracji miejskiej. Pomimo tych wszystkich elektornicznych udoskonaleń stanowiska dyspozytorskiego czasami tworzy się naprawdę kryzysowa sytuacja z której dyspozytor musi błyskawicznie wybrnąć. Wszystkie rozmowe są rejestrowane, często może to pomóc w obronie w razie "draki", jednak może się również stać solidnym materiałem dowodowym kiedy zostaną postawione zarzuty. Dyspozytor musi mieć również nerwy ze stali, bo rozmowy których musi wysłuchiwać często są prowokujace a nawet obraźliwe. Mogą wyprowadzić nawet flegmatyka z równowagi a przecież nie można sobie pozwolić na wyłączenie telefonu alarmowego i odetchnięcie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ania82
Moderator
Dołączył: 06 Sty 2007
Posty: 115
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polska południowa...
|
Wysłany: Wto 20:29, 17 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Ja na praktykach siedziałam trochę na dyspozytorni (na szczęście z dyspozytorką) i zgodzę się z Piotrem w 100%. Dodałabym jeszcze do tego te setki głuchych telefonów, które się przez 12 godzin dyżuru odbiera. Po tych praktykach to ja też stwierdziłam, że wolę zostać ratownikiem. Pozdrawiam.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
michu
młodszy ratownik
Dołączył: 05 Lip 2007
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: zachodniopomorskie
|
Wysłany: Pią 1:06, 20 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
mialem okazje pracowac w CPR krotko bo krotko ,ale zawsze cos. Niejednokrotnie dochodzilo do sytuacji ze dyspozytorka rwala wlosy z glowy bo masa zgloszen a wszystkie karetki w powiecie juz zadysponowane a przeciez nie powie komus "dzis karetka nie przyjedzie bo wszystkie zajete, prosze zadzownic jutro". Na pomoc CPR z sasiednich powiatów tez nie mozna za bardzo liczyc bo oni tez przeciez maja swoja robote. Ja bylem w o tyle dobrej sytuacji ze bylem dyspozytorem strazy pozarnej i bylo nas dwoch. Ale jak zdarzy sie sytuacja ze jest w jednym czasie 23 zdarzenia (rekord podczas mojego dyzuru) to naprawde nawet dla dwoch osob jest kupe roboty. Do tego setki gluchych i glupich telefonów. Wszystkie rozmowy sa nagrywane. Nie mozna sobie pozwolic nawet na najmniejszy blad bo rozmowy telefoniczne i przez radiotelefon sa nagrane wiec pozniej nie pomoze zadne tlumaczenie. Do tego stres. Po 12 godzinach ma sie naprawde wszystkiego serdecznie dosyc.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|